انقلابی بدون خون در نظارت بر دیابت

 9آوریل 2018 - دانشمندان یک پچ غیر تهاجمی و چسبنده تولید کرده اند که می تواند مقدار قند خون را از طریق پوست بدون آزمون خون انگشتی اندازه گیری نماید و به طور بالقوه نیاز میلیون ها نفر از بیماران مبتلا به دیابت را به آزمایشات اغلب دردناک قند خون برطرف می کند.
این پچ با اتصال به مچ دست، قند خون را بدون سوراخ کردن پوست، اندازه گیری می کند.
این پچ پوست را سوراخ نمی کند، بلکه گلوکز را از مایع بین سلولی به میان فولیکول های مو، می کشد، که هر یک بطور جداگانه به مجموعه ای از سنسورهای مینیاتوری که با یک جریان الکتریکی کوچک کار می کنند، دسترسی دارند.گلوکز در مخازن کوچکی جمع آوری و اندازه گیری می شود. خواندن مقدار قند خون می تواند هر 10 تا 15 دقیقه یکبار در طول چندین ساعت انجام شود.
مهمتر از همه این که، به دلیل طراحی مجموعه ی سنسورها و مخازن، این پچ نیازی به کالیبراسیون با نمونه ی خونی ندارد، به این معنی که انجام آزمایش خون انگشتی برای کالیبراسیون آن لازم نیست.
تیم تحقیقاتی دانشگاه Bath در یک مطالعه ی منتشر شده درNature Nanotechnology  پس از توضیح تکنولوژی و اساس علمی این دستگاه امیدواری خود را در مورد تولید نهایی ابزاری با یک سنسور کم هزینه و قابل پوشیدن که قادر به انتقال مقادیر اندازه گیری شده ی گلوکز بطور منظم و بالینی به گوشی تلفن همراه یاساعت هوشمندبه صورت بی سیم باشد، اعلام کرد. این دستگاه همچنین قادر خواهد بود به بیماران در زمانی که ممکن است نیاز به اقدام عاجل باشد، هشدار دهد.
مزیت مهم این دستگاه نسبت به سایر ابزارها این است که هر سنسور مینیاتوری از این مجموعه می تواند در یک ناحیه کوچک بر روی یک فولیکول مو کار کند - این موضوع به طور قابل توجهی تغییرات بین و درون پوست را در استخراج گلوکز کاهش داده و دقت اندازه گیری ها را افزایش می دهد به طوری که به کالیبراسیون از طریق نمونه ی خون نیازی نیست.
این پروژه حاصل همکاری چند رشته ای بین دانشمندان گروه های فیزیک، داروسازی و فارماکولوژی و شیمی در دانشگاه Bath است.
پروفسور Richard Guy، از گروه داروسازی و فارماکولوژی، گفت: ثابت شده است که دستیابی به یک روش غیر تهاجمی- یعنی روش بدون سوزن برای نظارت بر قند خون - یک هدف دشوار است یا حداقل به یک کالیبراسیون تک نقطه ای با کمک اندازه گیری قند خون انگشتی کلاسیک، و یا لمس یک سنسور قبل از کالیبراسیون از طریق ورود یک سوزن به پوست نیاز دارد. این مانیتور بدون نیاز به کالیبراسیون ، سهمی اساسی در مبارزه با ابتلای روز افزون به دیابت در جهان دارد.
دکتر Adelina Ilie، از گروه فیزیک، گفت: معماری خاص این مجموعه از سنسورها به ما اجازه می دهد عملیات اندازه گیری قند خون را بدون کالیبراسیون، انجام دهیم و از مزایای بیشتر این روش، تحقق با مواد مختلف در ترکیب با هم بود. ما از گرافن به عنوان یکی از اجزای این ابزار استفاده کردیم زیرا مزایای مهمی دارد، به طور خاص، این ماده قوی، دارای قابلیت هدایت، انعطاف پذیر و به طور بالقوه ارزان قیمت و سازگار با محیط زیست است. علاوه بر این، طراحی ما می تواند با استفاده از تکنیک های تولید بالا مانند چاپ بر روی صفحه، تولید شود و ما امیدواریم در نهایت پچی یکبار مصرف و مقرون به صرفه تولید نماییم.
در این تحقیق پچ مورد نظر بر روی خوک ها آزمایش گردید و مشخص شد که این ابزار می تواند به طور دقیق میزان گلوکز را در سطوح دیده شده در بیماران مبتلا به دیابت، اندازه گیری کند. همچنین این پچ بر روی داوطلبان سالم انسان، آزمایش شد که در آن دوباره پچ توانست تغییرات قند خون را در سراسر روز گزارش دهد.
گام های بعدی شامل اصلاح بیشتر طراحی پچ برای بهینه سازی تعداد سنسورها در آرایه برای نشان دادن قابلیت های کامل در طول یک دوره ی 24 ساعته و انجام تعدادی از کارآزمایی های بالینی کلیدی است.
دیابت یک مشکل جدی سلامت عمومی است که در حال افزایش است.سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده است که میزان بروز دیابت در سراسر جهان از 171 میلیون در سال 2000 به 366 میلیون در سال 2030 افزایش یابد. راه موثر و غیر تهاجمی برای نظارت بر قند خون می تواند به افراد دیابتی و همچنین افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند، کمک کند تا انتخاب خوبی برای کنترل بیماری یا کاهش خطر ابتلا به این بیماری داشته باشند.
منبع و سایت خبر:

Nature Nanotechnology, 2018 DOI: 10.1038/s41565-018-0112-4

www.sciencedaily.com/releases/2018/04/180409170952.htm